Kategoriler
Takvim
Nisan 2024 P S Ç P C C P 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Geniş açılı bir objektifle manzara fotoğrafı çekerken izleyici ile manzara arasında bir ilişki kurabilmek ve bir ölçek düşüncesi uyandırabilmek için görüntünün ön planına ilginç birşeyler yerleştirin. Hem ön plan, hem de arka planın net olarak görünebilmesini sağlayacak yeterli alan derinliğini sağlayabilmek için f/16 ya da daha küçük diyafram açıklığı kullanın. Manzara fotoğrafında kır çiçekleri, hayvanlar, ağaçlar kayalar hatta insanlar bile olabilir.
Manzara fotoğrafı çekerken, kendinizi geniş açı objektif ile sınırlamayın; orta ve uzun odaklı objektifler de çok hoş ve daha farklı görüntüler elde etmenize olanak verir. Kısa odaklı objektifler görüntüyü yayarak manzaranın genişliğini vurgularlar. Öte yandan daha uzun odaklı objektifler görüntüdeki nesneleri sıkıştırarak daha yakından ve daha özel bir ifade yaratırlar. Bu sıkıştırma etkisi örneğin ön plandaki bir evin ya da şehrin üzerine kocaman bir fırtına bulutu yerleştirerek çarpıcı bir biçimde gösterilebilir. Teleobjektifler bir manzara içindeki ilginç bir kompozisyonu ayrı olarak göstermek, göze hoş gelmeyen ayrıntıları ayıklamak ve belli bir konuyu etrafından soyutlayıp öne çıkarmak için çok kullanışlıdır.
Görüntünüz ufuk çizgisini de içeriyorsa, bunu kompozisyonunuzu en iyi dengeleyecek şekilde yerleştirmelisiniz. En azından ufuk çizgisinin fotoğraf kadrajının alt kenarına paralel olduğundan emin olun. Düz olması gereken ufuk çizgisinde en ufak bir kayma çok rahatsız edici olacaktır. Vizörün içine çizilmiş olan yatay çizgiler veya fotoğraf makinasmın flaş takma kızağına monte edilebilen küçük su terazileri yardımıyla makinanızın yatay düzlüğünü rahatlıkla sağlayabilirsiniz. Eğer kompozisyonunuzda ön planı vurgulamak istiyorsanız ufuk çizgisini görüntüde yükseğe, arka planı ya da gökyüzünü vurgulamak istiyorsanız ise alçağa yerleştirin. Ufuk çizgisinin fotoğrafınızı tam ortadan kesmemesine dikkat edin. Bu durum çok durağan bir görüntü yaratarak konunun kadrajın tam ortasına konması ile aynı etkiyi yaratacaktır. Ancak bir konu ve onun yansımasının görüntülenmesi veya hem ön hem de arka planda ilginç şeyler olması gibi durumlarda, ufuk çizgisinin tam ortaya gelmesi bir anlam taşıyabilir.
Birçok manzara fotoğrafında, özellikle de koyu gölgeler ve parlak aydınlıkların birarada olduğu öğle saatlerinde aşırı kontrast önemli bir sorun yaratır. Birçok manzara fotoğrafında üst bölüm gökyüzü ve güneş ışığıyla bolca aydınlanmış bir görüntü içermesi sebebiyle biraz daha aydınlıkken, alt bölümler pek güneş ışığı almayıp gölgede kaldığından daha koyu tonlardadır. Örneğin henüz alçak bir açıdaki güneşin sıcak ışıkları dağ manzaralarında zirveleri aydınlatırken, ön plandaki arazi ve tepeler arasındaki vadiler loş ve gölgeli vaziyettedir, iyi aydınlanmış zirveler ile karanlıkta kalan çukurluklar arsındaki kontrast farkı genellikle filmin kaydedebileceği sınırları aştığından pozlandırma sorunu başgösterecektir.
Bu tür aşırı kontrastlı durumların üstesinden gelmenin üç yolu vardır. Öncelikle manzaranın aydınlık kısımlarını olabildiğince görüntünün içine doldurarak bu aydınlık kısımdan poz ölçümü yapın. Hatta renklerin daha doygun olmasını sağlamak için yarım stop da az pozlayın. Bu şekilde çekilen fotoğraflarda görüntünün koyu kısımları iyiden iyiye siyah çıkacaktır.
Bir başka seçenek kadraja olabildiğince koyu bölümleri sığdırarak bu koyu bölümlerden poz ölçümü yapmaktır. Bu şekilde elde edeceğiniz görüntüde aydınlık kısımlar izleyeni rahatsız edecek derecede parlak beyaz çıkacağından, olabildiğince böylesi ışıklı bölümleri görüntü dışında bırakmaya çalışın. Eğer ışıklı kısımları tamamen ortadan kaldıramıyorsanız ilk yöntem daha fazla işe yarayacaktır.
Üçüncü yöntem ise, uygunsa degrade nötr yoğunluk filtresi kullanımıdır. Bu filtreler görüntünün aydınlık bölümündeki ışık miktarını azaltarak parlak ve karanlık kısımları arasındaki kontrastı dengeler.
You must be logged in to post a comment.
P | S | Ç | P | C | C | P |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |